Voor de update van hun bedrijfsfilm uit de jaren 90 klopte het studiecentrum voor nucleair onderzoek SCK CEN bij Limelight aan. Het doel: aan de hand een video van een zestal minuten tonen waar hun instituut voor staat. Een once in a lifetime opdracht, waarvoor we zowel op vlak van voorbereiding als productie tot het uiterste van ons kunnen moesten gaan.

Tot de kern van de zaak en weer terug

SCK CEN is een wereldreferentie op vlak van nucleair onderzoek. Vanuit de Molse bossen onderzoeken meer dan 900 wetenschappers al sinds 1956 hoe het nucleaire maximaal ten dienste kan staan van ons als mens en als maatschappij. En dat in 7 verschillende onderzoeksdomeinen, gaande van medische beeldvorming in ziekenhuizen tot zelfs toepassingen in de ruimtevaartsector.

Met de opening van Tabloo – een nieuw bezoekerscentrum met bijhorende expo rond radioactiviteit en radioactief afval – vonden ze bij SCK CEN het ideale moment gekomen om hun bedrijfsfilm een moderne make-over te geven. Deze nieuwe bedrijfsvideo zal zowel integraal als in verkorte versies van 30 seconden vertoond worden tijdens de expo. Daarna zullen deze montages natuurlijk blijvend deel uitmaken van de communicatie van het onderzoekscentrum.

De grote uitdaging voor Limelight was om het complexe en diverse verhaal van SCK CEN over de verschillende onderzoeksdomeinen heen tot de essentie te herleiden. Bovendien moesten we dat verhaal brengen op een wetenschappelijk onderbouwde manier, zonder in te complexe taal en beelden te vervallen. Nucleaire wetenschap, dynamisch verteld en vertoond, in mensentaal én in zo’n 6 minuten tijd: challenge accepted.

Op bezoek in het “ISS”

De opnames voor deze bedrijfsfilm vonden zowel plaats in het hoofdkwartier van SCK CEN in Mol als op enkele van hun andere locaties. Gezien de aard van het onderwerp dienden we te werk te gaan volgens de strengst mogelijke veiligheidsmaatregels en in de meest klinische omstandigheden.

Toegegeven, voor ons was dit misschien wel de meest unieke plaats waar we tot op heden hebben mogen opnemen. Zo mochten we ook beelden schieten in het hart van het instituut, de ruimte waar het nucleaire reactorvat zich bevindt. Een indrukwekkende omgeving die ons meteen deed denken aan een soort van ruimtestation.

Met andere woorden, we dienden – zeker gezien de strikte veiligheidsnormen – volgens een extreem gedetailleerd draaiboek te werken. Steeds in het nauwste overleg met de communicatiedienst van SCK CEN. Op vlak van voorbereiding en pre-productie mochten we dus geen enkel detail over het hoofd zien, want dat zou meteen leiden tot aanzienlijk tijdverlies.

Internationaal publiek

In totaal blikten we de beelden voor de bedrijfsfilm in 5 opnamedagen in. Een stevige prestatie, zeker gezien de strikte veiligheidsmaatregelen, de omvang van de in beeld te brengen activiteiten en de vele verschillende locaties.

Aangezien de expo Tabloo op een internationaal bezoekerspubliek mikt, monteerden we zowel een Nederlandstalige, Franstalige als een Engelstalige versie van de bedrijfsfilm. Met telkens aangepaste voice-overs en ondertitels.

Een bedrijfsfilm die zowel visueel als inhoudelijk je verhaal vertelt?

Het resultaat van deze opdracht tonen we je met trots hieronder. Ben je zelf ook op zoek naar een productiehuis dat jouw bedrijfsverhaal met nét de juiste beelden en tekst vertelt? Ongeacht de complexiteit van je core business?

Bij Limelight zorgen we dat ook jouw publiek meteen in de kern van je bedrijf kan kijken. Wil je graag eens samenzitten om te bekijken wat we voor jou kunnen betekenen? Geef ons meteen een seintje!