webinar-organiseren

Heel wat bedrijven draaien momenteel noodgedwongen op een lager pitje. En moeten door de coronamaatregelen hun evenementen, opleidingen en bijeenkomsten – klein of groot – annuleren. Dé oplossing om je doelgroep alsnog te bereiken? Een webinar organiseren! En dat hoeft volgens ons helemaal niet duur of zonder interactie te zijn…

Een webinar organiseren: de ideale oplossing om je doelgroep te bereiken

Ook in tijden waarin we niet bijeen mogen komen, kunnen we onze medewerkers, klanten en doelgroep nog steeds bereiken. In de vorm van opleidingen, presentaties en conferenties via video, bijvoorbeeld. Een must, zeker omdat mensen op dit moment eindelijk weer wat extra tijd hebben.

Een webinar is de ideale oplossing om jouw boodschap via een livestream naar je kijkers te sturen. Met een combinatie van een webcam en presentatie, op eender welke plek en volledig volgens de social distancing regels.

Handig, toch? Al merken we dat er toch nog wat vooroordelen heersen over webinars. En die counteren we graag:

 

1. Een webinar is te duur

Een webinar hoeft absoluut niet duur te zijn. Meer nog: in de meeste gevallen moet je er zelfs niets extra voor aanschaffen. Wat heb je er dan wél voor nodig?

  • Internetverbinding

Een stabiele video webinar op poten zetten? Daar hoef je geen dure dedicated verbinding meer voor te hebben. Een snelle internetverbinding is meer dan voldoende. En dat hebben we tegenwoordig bijna allemaal.

  • Beeld

Bijna elke laptop heeft tegenwoordig wel een ingebouwde webcam. Beeld? Check!

  • Geluid

Wat dan met geluid? Simpel: gewoon via de ingebouwde microfoon in je laptop. Vind je die klank niet kwalitatief genoeg? Dan kan je ook een headset of desktopmicrofoon overwegen.

  •  Software

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, heb je helemaal geen dure software of tools nodig om een webinar te organiseren. Tegenwoordig kan je zelfs helemaal gratis een presentatie opnemen voor je kijkers. Onze tip? Check zeker eens soapbox van Wistia: een live on tape tool waarmee je de volledige controle hebt over je opname en je dus makkelijk een retake kan doen wanneer het misloopt. Al is het daardoor wel niet live en heb je ook geen live interactie.

 

2. Een webinar is niet interactief

Wil dat dan zeggen dat webinars niet interactief zijn?

Helemaal niet. Wanneer je wil interageren met je kijkers, dan kan je ook gewoon volledig live een webinar organiseren. Op sociale media zoals Facebook of Instagram, bijvoorbeeld. Of op streamingplatformen zoals YouTube of Vimeo. Die platformen belonen openbare streams zelfs met extra organische exposure.

Hoe zien die live webinars mét interactie er dan uit?

We nemen even YouTube als voorbeeld. Wanneer je hier live gaat, krijg je rechts de reacties van je kijkers te zien. En kan je in de ‘live control room’ kijken hoeveel volgers er zijn, welke vragen ze hebben en ook niet onbelangrijk: welk beeld je aan het uitzenden bent.

Wil je live snel kunnen switchen tussen je presentatie en je webcam? Dan is encoding software zoals OBS studio erg handig. Dat is iets technischer, maar de opties voor je webinar zijn een stuk uitgebreider en het resultaat is ook een stuk professioneler.

TIP: Een livestream met interactie opzetten, is niet eenvoudig. Terwijl je aan het spreken bent, moet je immers de binnenkomende vragen lezen, ze beoordelen op relevantie en er vervolgens een goed antwoord op formuleren. Train jezelf hier dan ook in. Of roep tijdens je livestream  de hulp in van een assistent of presentator.

 

Een webinar organiseren met Limelight!

 Kan je wel wat hulp gebruiken om een webinar te organiseren? Dan staan wij voor je klaar. Laat ons zeker iets weten en wij bekijken graag op welke manier wij je kunnen ondersteunen. Want samen staan we sterker. Zeker in deze tijden.